Miasto nie zwalnia tempa i kupuje kolejne autobusy elektryczne. Do floty elektrobusów ma dołączyć kolejnych jedenaście autobusów. Zakup będzie dofinansowany z KPO, a z postępowania wykluczone są firmy spoza Unii Europejskiej. Do zamawiającego wpłynęła jedna oferta.
Miasto prowadzi przetarg na dostawę 11 autobusów elektrycznych klasy maxi. W zainteresowaniu zamawiającego są pojazdy o długości od 11,5 do 12,5 metra. Udział w przetargu wziął wyłącznie Solaris, który zaproponował 27,9 mln zł netto (34,4 mln zł brutto) za całość zamówienia. Piotrków Trybunalski przygotował na zamówienie 37,88 mln zł brutto. Producent wydłużył także okres gwarancji całopojazdowej do 60 miesięcy, a na baterie do 96 miesięcy, przy czym zadeklarował minimalny przebieg na akumulatorach trakcyjnych do 560 tys. kilometrów.
Wybór dostawcy poprzedzi analiza czterech kryteriów. Głównym czynnikiem wpływającym na wybór oferty będzie cena (60 proc.), kolejno punkty oferenci zyskają za wydłużony okres gwarancji całopojazdowej (15 proc.), wydłużony okres gwarancji na akumulatory trakcyjne (15 proc.) oraz za zastosowanie silnika centralnego (10 proc.). Na realizację zamówienia przewidziano 12 miesięcy. W przetargu wykluczono udział wykonawców z państw trzecich, z którymi Unia Europejska nie jest związana żadną umową międzynarodową gwarantującą na zasadzie wzajemności i równości dostęp do rynku zamówień publicznych nie mogą ubiegać się o niniejsze zamówienie.
Autobusy mają mieć możliwość przewozu minimum 72 pasażerów, w tym 34 na miejscach siedzących. 12 foteli ma być dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Dostęp do autobusów mają zapewniać trzy pary podwójnych drzwi. Pojazdy mają być całkowicie niskopodłogowe i bez jakichkolwiek stopni. W okolicy drugich drzwi zaplanowano miejsce na wózek.
Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych. Moc urządzeni nie może być mniejsza niż 160 kW. Autobusy mają być wyposażone w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry, służący do doładowania akumulatorów. Nie zabraknie systemów ogrzewania i klimatyzacji oraz systemów informacji pasażerskiej i monitoringu wizyjnego. W kabinie kierowcy znajdzie się usb do ładowania telefonu.
Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, które będą ładowane z ładowarek istniejących u zamawiającego w zajezdni. Baterie mają posiadać 72-miesięczną gwarancję od producenta. Zamawiający wymaga, aby pojemność magazynu energii była nie mniejsza niż 390 kWh. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie przez autobus w pełni obciążony co najmniej 220 km.
Piotrków Trybunalski zakupi autobusy elektryczne dzięki środkom unijnym z KPO na zeroemisyjny transport zbiorowy. Zakup autobusów oszacowano na ponad 40 mln zł. Wartość dofinansowania unijnego to 27,145 mln zł. Będą to kolejne elektrobusy po niedawnych zakupach. Nie tak dawno, bo w 2023 roku,
zakupiono od Solarisa dwanaście autobusów Urbino 12 electric.